William Shakespeare, geboren in Stratford-upon-Avon in 1564 (†1616) , is een van de grootste en meest invloedrijke schrijvers aller tijden. Zijn leven en werk hebben de literatuur en het toneel in de Engelse taal op ongekende wijze vormgegeven.
Shakespeares vroege leven kende weinig opvallende momenten. Zijn opleiding was wellicht beperkt, maar zijn nieuwsgierige geest en liefde voor literatuur brachten hem naar Londen, waar hij al snel betrokken raakte bij het theater. In de late 16de eeuw bloeide het Elizabethaanse theater en Shakespeare vond zijn plek in de bruisende theaterwereld van Londen. Zijn eerste successen kwamen als acteur en toneelschrijver bij het gezelschap Lord Chamerlain’s Men, later bekend als The King’s Men.
Shakespeares thema’s omvatten liefde, jaloezie, macht, verraad en de menselijke conditie. Zijn personages hebben een blijvende invloed gehad op de literaire canon en hebben de basis gelegd voor talloze interpretaties en aanpassingen.
Zijn invloed strekt zich niet alleen uit tot het toneel, maar ook tot andere kunstvormen. Zijn woorden hebben hun weg gevonden naar de muziek, film en zelfs de dagelijkse taal. Zinnen als “To be or not to be” uit ‘Hamlet’ zijn iconisch en worden wereldwijd herkend.
‘Een Midzomernachtsdroom’ neemt de lezers mee op een intrigerende reis door een wereld van liefde, misverstanden en magie. Het verhaal ontvouwt zich in een sprookjesachtig bos waar vier geliefden, een groep ambachtslieden en feeën verstrikt raken in een complex web van romantiek en bedrog. Door middel van scherpzinnige dialogen, humoristische situaties en bovennatuurlijke elementen heeft Shakespeare een tijdloos meesterwerk gecreëerd. In onze interpretatie zijn echter vele elementen van het oorspronkelijke stuk herzien en aangevuld met extra verhaallijnen en personages.
Waarom deze bewerking? Hoewel veel thema’s uit het originele verhaal nog steeds relevant zijn, zoals zelfontdekking en de alles verbindende en verslindende liefde, willen we vooral een verhaal van vandaag brengen. Theater is en blijft een spiegel om maatschappelijke hangijzers of breekpunten te tonen.
Door middel van decor en kostuum maakten we een visueel spektakel met originele wortels en hedendaagse vertakkingen. Voor de opbouw en sound van onze nummers inspireerden wij ons op de hedendaagse popcultuur.
De rode draad doorheen de musical is wat Puk in het originele verhaal zo mooi omschrijft als “Lord! What fools these mortals be!” nadat hij getuige is geweest van de dwaze en ingewikkelde liefdesperikelen van de menselijke personages. Ook vandaag lijkt wel dat mensen vaak geen idee hebben waar ze mee bezig zijn als het op de liefde aankomt. Iedereen lijkt een mening te hebben over hoe liefde zou moeten zijn. Maar wie bepaalt eigenlijk de regels van de liefde? Is er een universele handleiding die ons vertelt hoe we moeten liefhebben of is liefde een ontdekkingsreis? Dit universele thema blijft resoneren, zelfs in de moderne setting van de musical, en herinnert het publiek eraan dat de liefde, hoe eigentijds ook, altijd een mysterieuze en complexe kracht zal blijven maar, onder welke vorm dan ook, steeds zegeviert.
Leuke weetjes
*’Een Midzomernachtsdroom‘ werd 10 keer opgevoerd in De Branding in Middelkerke.
* Viktor Quataert schreef het script.
*Frédéric Mylle regisseerde de musical, Viktor Quataert assisteerde hem daarbij
*Emilie en Peter Pierre zorgden samen voor muziek en compositie. Emilie nam ook de vocal coaching op zich, Peter de muzikale leiding.
*Anse Warmoes was de danscoach.
*Thomas Vanhauwaert schreef de arrangementen uit.
*Michaël Schollaert ontwierp de decors.
*SIVI Torhout ontwierp de kledij, Lore Appels was verantwoordelijk voor kledij.
*Lichtontwerp Erik Sierens, Matis Coene en Nand Vande Vyvere.
*Sarah Baert was taalcoach.
*Hermia en Lize werden vertolkt door Lou Di Caro en Merel Eeckhout.
*Helen en Dimi werden gespeeld door Bente Vaneechoutte en Sebastiaan Lamers.
*Ize Houwen en Manou Asidan speelden Puk en Poef.